top of page

גזלני הזמן הגדולים של סביבת העבודה

חברה יעילה היא חברה מצליחה. מקסום תפוקת העובדים והתאמת סביבת העבודה לטובת התייעלות ותהליכי עבודה קצרים יכולה לעשות ההבדל בתקופה שבה עשרות גזלני זמן נלחמים את תשומת הלב שלנו.

מדד היעילות והפיריון של החברה הוא אחד המדדים החשובים להצלחתה ולשגשוגה, כל תהליך של צמצום הוצאות או הפחתה בכוח האדם נקרא 'התייעלות', ומאז ומתמיד חיפשו בני האדם דרכים להקל ולשפר את שיטות העבודה השונות. הנתון הקובע את מדד הפיריון בישראל, כלומר את היקף התוצרים לעומת מספר השעות שהושקעו בהן, מעמיד אותנו מול נתון לא כל כך נעים. למרות שבישראל, שבה עובדים הרבה יותר שעות בשבוע בהשוואה למדינות אחרות כמו גרמניה וארצות הברית, מדד הפיריון נמוך בהרבה. הסיבות לכך רבות, וחלקן לא קשורות כלל בעובדים הישראלים אלא בהחלטות מדיניות. למרות שבהחלט יש לא מעט מנגנונים מסורבלים וסבוכים בשוק העבודה שלנו, יש לא מעט גוזלי זמן מפתיעים שמעסיקים כל אחד מאיתנו ומסיתים את תשומת הלב שלנו.

כנראה שברור לכל מי שקורא את השורה הזאת עכשיו, שהמחשב הקטן שנמצא לו בכיס, הוא גנב הזמן הגדול של חיינו. הניידים הפכו אותנו מצד אחד לתלויים בהם לחלוטין, גם בעבודה, כשאנחנו רוצים לשלוח הודעה או לענות למייל או אפילו לבדוק משהו ביומן, ומצד שני אנחנו נתונים תמיד לפיתויים שמסתתרים באפליקציות ובפיד של הפייסבוק. מחקרים רבים מספור הראו עד כמה השימוש בניידים מעסיק אותנו שעות ארוכות ביום, כשכל אדם בודק את הנייד שלו בכל 12 דקות בממוצע, וגולש להנאתו במשך שלוש שעות ואף יותר. עכשיו תבינו לאן נעלמו השעתיים האחרונות שבהם לא התקדמתם אפילו במשימה אחת. למרות הכל, יש מה לעשות. מבטלים את הודעות הפוש לכל האפליקציות כדי להפחית למינימום רטטים וצלילים מהנייד. כשאתם עומדים לפני משימה שדורשת ריכוז ועבודה ממושכת כדאי לשים את הנייד על מצב טיסה ולעשות הפסקות יזומות.

בדקתם את המייל לאחרונה? בזבזן הזמן השני ברשימה הוא בכלל הכלי הכי נפוץ לתקשורת בעבודה, אבל אולי דווקא בגלל זה הוא הפך להיות מאבק יומי. כי מי מאיתנו לא מכיר את המייל זה שמסית אותנו מהלו"ז המתוכנן וגורר אותנו לאיזה משימה אחרת לגמרי. מחקר שערכה חברת אחזקת בתים בריטית בשם האלטון האוסינג, ושתוצאותיו פורסמו בעיתון הגארדיאן, מצאו כי מתוך 90,000 אלף מיילים שקיבלו עובדי החברה, בתקופה של שלושה חודשים, כ-75,000 מהם היו אימיילים פנימיים, בין עובדי החברה. נדמה כי השימוש במייל הפחית את היכולת של העובדים להחליט באופן עצמאי ומבלי 'לגבות' כל החלטה בתכתובת עם קולגות, או סתם בבקשות לנתונים שונים. עוד נתון מעניין שהתגלה במהלך המחקר, הוא, שעם השנים, הדוא”ל, שהיה נחשב בעבר לשיא הטכנולוגיה החדשה, הפך לסוג תקשורת איטי בהרבה בהשוואה לרשתות החברתיות ואפליקציות ההודעות והצ'ט, לא פעם קורה שאנחנו ממתינים לתשובה שמתעכבת להגיע ומעכבת גם את סיום המשימה. בקיצור, בפעם הבאה שאתם רוצים לשלוח מייל עם משימה קצרה ושולית, פשוט כדאי להרים טלפון או לשלוח הודעה.

מכירים את הסצינה הזאת שחוזרת בסרטים רבים על העובד המיואש שמנסה לתמרן בין שלוש משימות שונות ומסתבך בחוטי הטלפון? בעולם העבודה התחרותי של היום מולטי-טסקינג נחשבת לתכונה טובה, ובמציאות שבה כמעט כל חברה בשוק נדרשה לצמצם את כוח האדם, עובדים רבים מרגישים שדווקא ריבוי התפקידים והמשימות פוגע להם באיכות העבודה וביכולת להתרכז בכל משימה. והם צודקים, אגב. כחברה כדאי לנו למקד תפקידים דווקא, ולא לעודד את העובדים להתמודד עם ריבוי משימות בסביבה רוויה בהפרעות והסחות דעת. כעובדים כדאי לארגן את היום, רשימת משימות עם זמן מוגדר לכל משימה (מומלץ לעבוד בסבבים קבועים של 45 דקות עבודה ו-15 דקות הפסקה בכל שעה).

העובד הישראלי עובד הרבה יותר אבל הוא לא בהכרח היעיל ביותר. יעילות אינה נמדדת בשעות עבודה ארוכות או בישיבות לתוך הערב, אלא דווקא בחתירה ליצור סביבת עבודה יעילה ופיתוח עצמאות בקרב העובדים.

טריפלטק מאפשרת לארגון להתייעל, למקסם תהליכים אוטומטיים, למנוע תקלות, ולהחליף רוב העבודה הידנית לתהליכים דיגיטליים. המערכת מנהלת את התהליכים, מתזכרת את המשתמשים ומנהלת אותם במקום שהם ינהלו אותה.

Contemplating at Work
bottom of page